Fundamentul financiar al fericirii

Fiind vacanţă, bănuiesc că fiecare din noi sau voi a fost sau va pleca undeva, o schimbare a decorului, un suflu nou de viaţă peste monotonia căldurii sufocante.

Dar într-o lume precum cea de azi, nimic nu se mai poate face fără bani. Şi mă gândeam, în paralel ce am citit un articol care spunea că un american tipic poate fi fericit dacă are cel puţin 5000 de dolari câştig pe lună, cum ar fi să se stabilească o cotă pentru un român? şi de unde să încep, dacă nu de la mine?

Cât timp am fost preocupat să adun bani din diverse activităţi, am neglijat persoane, hobby-uri, plăceri, aproape tot ceea ce ţinea de fericirea mea ca om. Regret acum? nu, toate au avut un rost, dar m-a pus pe gânduri la modul cel mai serios faptul că în jur văd tot mai des aceeaşi problemă. Banii.

Cât mi-ar trebui mie ca să fiu fericit, conform studiului acela american?

Să începem simplu. Fac în jur de 2000-3000 de km pe lună, iar la un preţ de 4.6 ron pe litrul de motorină şi consum de 6.2 mixt, iese 565-848 doar pentru transport. Aici includ şi călătoriile în scop personal, dar şi de muncă. De fapt, tot personal e şi munca…

Pe an se cumulează 6780-10176 Ron doar pe carburant. Apoi includ 2 revizii de câte 350 ron fiecare cu tot cu schimb de ulei, şi ajung la aproximativ 11000 pe an. Mai adaug cheltuieli de reparaţie, consumabile, aproximativ 4000 ron în medie, şi aşa, cu maşina ajung la aproape 15000 Ron anual.

Cât timp lucrez, mâncatul zilnic mă costă cam 10 ron, 20 de zile pe lună, deci 200 ron, + ocazionale dulciuri sau prăjituri, încă 50 ron pe lună.

Odată la 2 săptămâni îmi fac aprovizionarea cu ciocolată, aproximativ 50 ron, deci 100 pe lună.

Ieşirile în oraş costă undeva la 1-200 lei pe lună, mai ales că m-am cuminţit în ultima vreme.

Asta fără să iau în calcul cheltuielile domestice!

Efectiv m-a speriat totalul… şi nici măcar nu acoperă şi telefonul, internetul, şi alte mici ‘plăceri’…

Băi, e a dracu’ de scump să fii fericit !😀

Cred că renunţ la aşa lux…

16 Responses to “Fundamentul financiar al fericirii”

  1. Cred ca ar trebui sa renuntam la a mai trai, ca si varianta alternativa la a procura suplimentar bani pentru micile nevoi… :))
    Mai exista varianta de a purcede/inalta la “Lumea de Dincolo”.🙂
    E la fel cu plecatul in strainatate, chiar mai ieftin as putea spune, plm, altfel nu-mi explic, de ce toti se duc acolo si nici unul nu se intoarce. :-s😀

  2. Ea şopteşte Says:

    Citind randurile tale mi-a zburat automat gandul la zicala aceea :”banii nu aduc fericirea”. De ceva timp incoace mi se pare un mare bluff, o vorba de tot rahatul. Iesind de dupa deget si incetand sa mai scuipam in san cand auzim de bani trebuie sa recunoastem ca fericirea este conditionata de ei. Si motivatia e simpla. Cand spui ca esti fericit inseamna ca nu resimti lipsuri, nu tanjesti dupa ceva ce nu poti inca avea, ai o viata de familie linistita. Si toate astea sunt garantate de stabilitatea materiala care sa iti garanteze un trai cel putin decent. Ori, cand nu ai resursele materiale necesare, nu ai bani de-o paine, de o iesire cu colegii, sa iti mai scoti din cand in cand si nevasta/iubita la o cina in oras, un film, o simpla cafea, se duce naibii toata fericirea ta: te simti frustrat, nemultumit, apar certurile sau reprosurile de tipul ” nici macar o floare nu-mi mai iei”. Si sa nu se gaseasca vreun destept sa spuna ca adevarata fericirea inseamna sa fii impacat tu cu tine, ca vine din interior. Pe naiba! Ce impacare? Ce sentimente frumoase in interior? E cum spunea Dostoievski :”În sărăcie mai păstrăm încă nobleţea sentimentelor înnăscute. În mizerie însă, nu le mai păstrează nimeni niciodată!” si nici macar in saracie nu se mai pastreaza nici un sentimen nobil care sa iti dea vaga si falsa impresie ca poti fi fericit si mancand doar paine uscata atat timp cat esti langa cei dragi.

  3. Corect. Banii nu aduc fericirea, dar o întreţin. Dacă stai să te gândeşti, într-o lume capitalistă, hobby-urile oricum depind de capitalism, într-un fel sau altul, deci nu prea ai de ales oricum în ceea ce priveşte redusul cheltuielilor.
    Fie renunţi la a te mai ferici vreodată pentru economie, fie trăieşti la maxim tot ceea de ce dispui şi rezolvi problemele una câte una…

    Fericirea nu e un lucru mărunt, e doar lipsită de continuitatea temporală… şi trebuie lucrat la ea zilnic pentru a sta în picioare…🙂

  4. Welcome to the club!😛 😦 🙂

  5. eu ma gandeam sa socotesc banii pt carti…dar…i`ai de unde nu`s :))) uf,pisicu` meu gonflabil😦
    ma, omu` fericit e ca studentu` cu pufuleti :))) (apa`i pe gratis in camine, deci se umfla`n stomac alaturid e mamaliga uda..pufuletii:mrgreen: )

  6. Da, mi-e dor de studenţie, când singura grijă era să merg la facultate, acum lucrurile stau puţin diferit.

    Mă întreb Tarzan ce ar fi făcut…😀

  7. s-ar fi dat în liane după Jane a lui :))) a, uite o distracţie ce nu costă nimic:mrgreen:

  8. nu poţi merge doar cu banane la Jane, mai devreme sau mai târziu îşi va dori diamante sau rubine… :p

  9. Mie 35 de milioane mi-ar ajunge. Deocamdata. Si da, pentru mine fericirea e intrucatva legata de bani.

  10. Kontroversy Says:

    Doar 10 Lei pe zi mancatul?Hell,tu ori locuiesti cu mama si tata,bunica si purcelul,ori esti intr-o continua dieta.Si drumul la servici nu-l scoti mai ieftin cu mijloc de transport in comun?3000 km pe luna-ori faci naveta serioasa,ori ai bani sa iesi la verde,des.Btw,cu sandwiciu’ dupa tine?

  11. 10 lei la birou, chiar, am sărit restul, deci se adună şi mai tare cheltuielile😀

    Nu, nu e mai ieftin cu transportul în comun, pentru că de curând mi-am găsit şi al doilea job la care merg direct după ce ies de la birou… efectiv am multe drumuri lungi de făcut, de voie, nevoie, plăcere, neplăcere. Atât era media, dar am lăsat-o mai moale.

    Sandwich? sunt prea bătrân pentru aşa ceva😀

  12. Kontroversy Says:

    Auch.Al doilea job de curand?Esti dat dracu’,dude.Cate face omul pentru fericirea asta.Si ea,mielusica,tot ne fute pe fata si pe dos,cu frecventa regulata de mireasa casta in calduri.Da’ totusi,pe criza asta nu donezi si tu un job,manca-ti-as?Nu de alta,da asa cand mai ai tu mataluta timp de respiro?Sau esti fericit numai pe kilometru 100 cu pletele’n vant?Orrrrrr..nu mai bine’ti iei un motor asa?(chiar,ai plete,’tinere’).

    hai,fii baiat altruist si spune-ne si noua mai multe despre secretul de a lucra de doua ori in aceeazi zi pe timp de criza.Gigelule

    • Nu-i secret, e nevoie. Nu prea merge altfel. Dacă faci doar ce nu-ţi place, trăieşti degeaba. Dacă ai plăceri care costă, nu merge fără să ai cu ce le alimenta.

      Se găsesc şi job-uri care nu se iau la contorizat, le faci oricând poţi, doar să fie făcută treaba.

      Nu ne-am născut toţi bogaţi, din păcate…
      Nu, n-am plete, nu-mi plac motocicletele, eu-s cu maşinile…

      Vrei, nu vrei, viaţa se duce, aşa că trebuie să-ţi urmăreşti interesul.

  13. De fapt nefericirea vine de la frustrare – care e direct proportionala cu distanta dintre nemultumitorul palier cotidian si cel poftit! 🙂

Leave a Reply

