A fi sau a nu fi responsabil

Mi-a fost atrasă atenţia că  aş putea influenţa pe cei care citesc în a decide să acţioneze altfel decât structura lor, sau într-un mod mai ispititor, lăsând oarecum să se înţeleagă faptul că dacă eu cred asta, poate fi valabil pentru oricare. Aşa să fie, însă? De-a lungul timpului, scrierile altora au fost fundament de apropiere, de înţelegere, de pătrundere a esenţei, de rezonanţă personală cu experienţele sau imaginaţia altora. Cu toţii am citit cărţi sau articole care ne-au pus pe gânduri, şi care poate, într-un fel sau altul, ne-au schimbat viaţa.

Nu eram de părere însă că scrierile cuiva îl transformă automat în purtător de responsabilitate. Nu direct, oricum. Dacă eu aş scrie acum un post despre suicid, şi ar urma un val de sinucideri datorită acelui post ipotetic, după anumite aprecieri, probabil ar trebui să ajung condamnat. Reacţia mea ar fi însă că aceia au rezonat cu ceva scris de mine şi că au găsit răspunsurile căutate în mediul pus la dispoziţie.

Responsabilitatea e purtată în mod direct sau indirect. Însă libertatea de a alege face distincţie între importanţa sursei şi cea a destinaţiei. Am încurajat mereu individualitatea fiecăruia, nu pentru că a fi ca şi ceilalţi e un lucru rău, ci pentru că fiecare dintre noi avem nevoie să ne simţim altfel, unici, speciali. Identici doar nouă. Şi cum încă mai cred că discernământul e un punct forte în pleiada de oameni care citesc de plăcere diverse lucruri, în mod egoist pot crede că scriu pentru mine, şi pentru că îmi face mie plăcere, nu pentru că vreau să-mi fie dată dreptate sau să conving pe alţii de diverse lucruri.

Sau aşa credeam… asta da vanitate.

Contextul schimbă multe. Chiar şi cel mai puternic dintre noi poate să se lase sedus de o idee puternică, de un vis, de o sursă de fericire, când contextul o favorizează.

Aş putea lăsa sub văz ideea că oricum, dacă un lucru trebuie să se întâmple, se va întâmpla. E o atitudine pasivă, şi deşi alternativa presupune o răzvrătire împotriva forţelor mai mari decât cea proprie, atât prin cantitate cât şi prin calitate, aceasta e o alegere mult mai personală, şi mai de încurajat. Lucrurile se întâmplă pentru un motiv. Pe care trebuie să-l descoperim pe parcurs. De ce am zis o vorbă, de ce am făcut un lucru, de ce ni s-a întâmplat o situaţie… nu în ideea că TREBUIA să ni se întâmple, ci în idee că trebuie să ne acceptăm drumul ca fiind identitatea noastră temporală, ceea ce ne descrie de la început până la sfârşit. Să fim responsabili pentru ceea ce facem să se întâmple altora, fie că e direct sau indirect.

Cu orice putere vine responsabilitatea. Şi m-am gândit mai mult la ideea că dacă sunt capabil să conving şi 1 singur om să creadă ceva, doar pentru că am propagat eu acea idee, port o fărâmă de responsabilitate. Din nou, tot o formă de vanitate, motiv pentru care iniţial o respingeam ca formă. Dar deh, oameni suntem … Nu o responsabilitate socială, umană, ci una personală, individuală, raportată la echilibrul mai mare al mulţimii. Spun personală pentru că la finele zilei, fiecare suntem responsabili pentru ce am ales să facem, în contextul dat, ales, sau impus, indiferent de formă sau conţinut. Fiecare avem un rol pe care ni-l îmbrăcăm până la sfârşit, iar asta ar trebui să facă acceptarea celorlalţi mult mai uşoară. Dar uşoară nu e🙂 …

5 Responses to “A fi sau a nu fi responsabil”

  1. Responsabilitate, responsabilitate… dar uneori, în contextul potrivit, poți face un lucru banal, spune ceva la aiureală, și cineva chiar să fie influențat de acel ceva… și nici să nu îți vină să crezi.

    Eu cred că la fel de importantă e și responsabilitatea celui care preia, se lasă influențat.

  2. Cred ca singura responsabilitate pe care o avem, atat in online cat si in offline, este cea fata de noi insine, sa incercam sa fim mereu drepti, sinceri si corecti, sa nu ne abatem de la principiile noastre de viata, intr-un cuvant sa fim oameni. Mereu am fugit de blogurile unde ni se dau sfaturi, unde proprietarul scrie din postura detinatorului adevarului absolut. Imi plac oamenii cu pareri, nu cu convingeri. Si oricum, cati preiau informatia de pe bloguri de buna, fara sa o treaca printr-un filtru propriu? Noi ne adresam unui numar limitat de persoane, aceleasi tot timpul, de exemplu, pe mine ma citesc zilnic in jur de 20 de persoane…daca nu si mai putin. Oameni seriosi, in toata firea, cum ar fi sa vin eu cu sfaturi sau mai rau, sa le spun cum sa-si traiasca viata?

  3. Fiecare isi asuma ceea ce face deci fiecare e responsabil de actiunile sale. Daca eu decid sa ma las influentata de o anumita chestie, teoretic, imi asum asta, iar daca ceva nu merge bine, nu incerc sa dau vina pe cel ce m-a influentat. Spun “teoretic” pentru ca unii nu-si asuma responsabilitatea hotararilor si actelor lor deoarece li se pare mult mai usor sa gaseasca un vinovat in persoana altuia.

    Referitor la ceea ce scrii tu si la puterea pe care o au vorbele tale asupra altora, fiecare e liber sa-si aleaga masura in care se lasa influentat. Nu mi se pare ca incerci sa convingi pe cineva de anumite lucruri, ci doar iti expui un punct de vedere.🙂

  4. Orice afirmatie trebuie sustinuta.Dupa asta atrage acea resposabilitate pentru afirmatiile facute.Tot ce spunem/scriem poate infuenta alti oameni, nestiind urmarile unor cuvinte aruncate aiurea.Sunt multe persoane cu gandiri diferirte, care isi arunca privirea asupra randurilor pline de cuvinte care dor sau vindeca.Pe online cat si in offline, trebuie sa gandim de 2 ori pana sa spunem ceva.Bine gandit!

  5. Faptul ca X sau Y rezoneaza cu ceaa ce tu scrii, nu te face pe tine responsabil de actiunile lor. Sau cel putin nu ar trebui. Fiecare om e responsabil doar pentru el, eventual si pentru vreo odrasla care nu isi poate purta singur de grija si care are nevoie de cineva in permanenta.
    In rest, responsabilitatea tine de propria persoana, chiar daca uneori ceea ce spunem ii afecteaza pe cei din jur. Atunci vorbim despre altceva.

Leave a Reply

